Preview

Title in english

Advanced search

SYSTEM OF TEACHING MEDICAL RUSSIAN LANGUAGE TO FOREIGN STUDENTS OF SPECIALITY “GENERAL MEDICINE”

Abstract

The aim of the study is suggest a system of teaching the Russian language for foreign students of the specialty 31.05.01 "General Medicine", which would allow students to master the Russian language in sufficient volume necessary for studying medical disciplines. Materials and methods. A combination of interdisciplinary and contextual approaches. Description of the experience of teaching Russian as a foreign language, implemented on the basis of the Department of Foreign Languages with the Latin language course of the South Ural State Medical University. Results and conclusion. The system of teaching the medical Russian language to foreign students developed by us will ensure the comprehensive development of professionally significant skills and abilities in all types of foreign language speech activity. It will give them the opportunity to continue their medical education, lay the foundation for further self-improvement of the level of Russian language proficiency.

About the Authors

N. V. Mavrina
Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education “South Ural State Medical University” of the Ministry of Health of the Russian Federation
Russian Federation

Chelyabinsk



M. M. Rusakova
Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education “South Ural State Medical University” of the Ministry of Health of the Russian Federation
Russian Federation

Chelyabinsk



P. L. Gorelik
Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education “South Ural State Medical University” of the Ministry of Health of the Russian Federation
Russian Federation

Chelyabinsk



References

1. Стратегия развития медицинского и фармацевтического образования в Российской Федерации на период до 2025 года. Режим доступа: https://www.1spbgmu.ru/images/home/documents/О_проекте_Стратегии_развития_.pdf (дата обращения: 16.01.2023).

2. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования – специалитет по специальности 31.05.01 Лечебное дело. Режим доступа: https://fgosvo.ru/uploadfiles/FGOS%20VO%203++/Spec/310501_C_3_01092020.pdf (дата обращения: 16.01.2023).

3. Маврина Н. В. Иноязычная подготовка будущих PR-специалистов: теоретикометодологические основы // С. В. Гаврилов, А. Г. Лешуков, А. М. Чеботарев и др. PR и рекламные технологии в России: история, состояние и основные тенденции развития : монография; отв. ред. А. И. Никонов. Челябинск : Изд-во «УралГУФК», 2013. 160 с.

4. Маврина Н. В. Система иноязычной подготовки бакалавров прикладной информатики // Н. В. Маврина, В. Н. Мадудин, Е. В. Морозова и др. Бакалавриат прикладной информатики: практика реализации основной образовательной программы : монография; отв. ред. И. В. Сафронова. Челябинск : Изд-во «УралГУФК», 2020. 188 с.

5. Дьякова В. Н. Диалог врача с больным : пособие по развитию речи для иностранных студентов-медиков. 6-е изд. Санкт-Петербург : Златоуст, 2015. 228 с.

6. Орлова Е. В. Актуальные речевые жанры в рамках профессионально ориентированного обучения русскому языку студентов-медиков // Русский язык за рубежом. 2014. № 5 (246). С. 104-109.


Review

For citations:


Mavrina N.V., Rusakova M.M., Gorelik P.L. SYSTEM OF TEACHING MEDICAL RUSSIAN LANGUAGE TO FOREIGN STUDENTS OF SPECIALITY “GENERAL MEDICINE”. Title in english. 2023;18(1):59-64. (In Russ.)

Views: 88


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-6292 (Print)