Neurotic and behavioral disorders of modern schoolchildren
Abstract
Currently, in the Russian Federation, there are negative trends in the state of health of children in all age categories — there is a high level of morbidity, an increase in the prevalence of neuropsychiatric pathology, the presence of functional abnormalities and a deterioration in quality indicators of both physical and neuropsychic health. Therefore, among the priority tasks facing health care and education is caring for the health of the child population, its preservation and strengthening.|
The results obtained prove the need for innovative approaches in medicine and education, the creation of electronic databases (as part of monitoring), modeling situations aimed at improving the level of individual neuropsychic health (psycho-emotional state) of modern schoolchildren.
The purpose of this study was to study neurotic disorders and features of the psycho-emotional status of modern schoolchildren.
As a result of the study, it was revealed that the overall incidence of children and adolescents in the city of Chelyabinsk in the dynamics of 6 years (2015-2020) significantly decreased by 24.0% and over the past year by 9.6%. There is an increase in the overall incidence of children and adolescents over the study period for the following classes of diseases: mental and behavioral disorders (by 28.1%), diseases of the circulatory system (by 26.3%) and COVID19 (by 100%).|
According to the research results, a high level of personal anxiety was noted in 33.6% of respondents, and a low level in 19.8%. Very high and high levels of neuroticism were noted in almost half of the surveyed schoolchildren (44.6%). In the group of surveyed schoolchildren aged 11-14 years, psycho-neurological disorders were noted in 78% of respondents and in the group of 15-18 year olds — in 71%. 1/3 of the students had cephalgia, 1/10 had tension headache, syncope and cognitive impairment. These disorders were found in 79.0% of boys and 76.0% of girls.
About the Authors
V. V. MakarovaRussian Federation
Chelyabinsk
I. G. Zorina
Russian Federation
Chelyabinsk
References
1. Крига, А. С. Внутришкольная среда и организация образовательного процесса как факторы риска здоровью школьников / А. С. Крига, М. Н. Бойко, В. В. Турбинский // Материалы XII Всероссийского съезда гигиенистов и санитарных врачей. - Москва, 2017. - С. 488-491.
2. Кучма, В. Р Теория и практика гигиены детей и подростков на рубеже тысячелетий / В. Р Кучма. - Москва : Изд-во Научного центра здоровья детей РАМН, 2001. - 376 с.
3. Агарков, В. И. Гигиеническое обоснование режима умственной работоспособности и отдыха / В. И. Агарков, Н. П. Греб- няк // Гигиена и санитария. - 1985. - № 1. - С. 33-36.
4. Макарова, Л. П. Актуальные проблемы формирования здоровья школьников / Л. П. Макарова, А. В. Соловьев, Л. И. Сыромятникова // Молодой ученый. - 2013. - № 12 (59). - С. 494-496.
5. Зорина, И. Г. Здоровье школьников : монография / И. Г. Зорина, А. В. Кокшаров, В. В. Макарова. - Челябинск : ФГБОУ ВО ЮУГМУ Минздрава России, 2020. - 150 с.
6. Александровский, Ю. А. Пограничные психические расстройства / Ю. А. Александровский. - Москва, 2000. - 496 с.
7. Дубровина, М. В. Индивидуальные способности школьников / М. В. Дубровина. - Москва : Просвещение, 2005. - 365 с.
8. Рапопорт, И. К. Особенности заболеваемости школьников и учащихся профессиональных училищ при завершении образования / И. К. Рапопорт, Е. Г. Бирюкова // Гигиена и санитария. - 2007. - № 1. - С. 67-70.
9. Маткивский, Р. А. Влияние соматического и психологического компонентов здоровья на успеваемость учащихся начальных классов / Р А. Маткивский, Е. П. Усанова, О. А. Шапкина // Актуальные проблемы здоровья детей и подростков и пути их решения. - Москва, 2012. - С. 243-244.
10. Артемова, Н. М. Клиническая электроэнцефалография : учебное пособие для врачей функциональной диагностики и неврологов / сост.: Н. М. Артемова, Н. П. Павлова, Е. А. Максимцева [и др.]. - Рязань : ООП УИТТиОП, 2020. - 93 с.
Review
For citations:
Makarova V.V., Zorina I.G. Neurotic and behavioral disorders of modern schoolchildren. Title in english. 2022;17(2):20-26. (In Russ.)