Preview

Title in english

Advanced search

Psychoemotional problems and emotional functioning of 6-year-old children with disabilities in the conditions of preschool educational organizations of compensatory orientation

Abstract

The article presents the results of psychoemotional problems and the emotional functioning of 6-year-old children with disabilities in the conditions of preschool educational organizations of a compensatory orientation.
It was found that children with disabilities, in comparison with practically healthy peers, more often experience problems in the emotional and personal sphere, which is confirmed by the presence of an increased feeling of anxiety, fear, and emotional imbalance. The blocked need for warm interpersonal relationships in these children, the oppression of the ability to defend their position, a significant degree of psychoemotional stress, contribute to the emergence of social shyness, self-doubt.
Low indicators of emotional functioning according to the data of PedsQL 4.0 children's questionnaire, in comparison with the parental version, indicate an insufficiently adequate understanding of parents about the emotional well-being of their children and dictate the need to take into account the opinions of not only the parents, but also the child himself.

About the Authors

L. P. Bannikova
South-Urals State Medical University
Russian Federation

Chelyabinsk



M. D. Sebirzyanov
South-Urals State Medical University
Russian Federation

Chelyabinsk



References

1. Абашкина А. А. Особенности школьной тревожности у детей с задержкой психического развития // Социально-психологическая интеграция детей с ограниченными возможностями: проблемы и перспективы. М. : МГУ, 2012. С. 13–18.

2. Анохин П. К. Узловые вопросы теории функциональной системы. М. : Наука, 1980. 196 с.

3. Базарбаева Г. Б., Егенисова А. К. Развитие психических процессов у детей с задержкой психического развития // Современные наукоемкие технологии. 2013. № 7 (ч. 2). С. 136–137.

4. Банникова Л. П., Кокшаров А. В. Качество жизни детей с нарушением зрения, посещающих дошкольные образовательные организации компенсирующей направленности // Уральский медицинский журнал. 2012. № 12 (104). С. 112–115.

5. Банникова Л. П., Кокшаров А. В. Особенности качества жизни детей 5–7 лет с нарушением функции зрения // Материалы ХI Всероссийского съезда гигиенистов и санитарных врачей : сб. ст. Т. III / под ред. акад. РАМН, проф. Г. Г. Онищенко, акад. РАМН, проф. А. И. Потапова. М. ; Ярославль : Канцлер, 2012. С. 289–291.

6. Баранов А. А., Альбицкий В. Ю., Валиуллина С. А. и др. Изучение качества жизни детей — важнейшая задача современной педиатрии // Российский педиатрический журнал. 2005. № 5. С. 30–34.

7. Выготский Л. С. Основы дефектологии. СПб. : Лань, 2003. 656 с.

8. Выготский Л. С. Психология развития человека. М. : Смысл ; Эксмо, 2006. С. 5–16.

9. Добрин А. В. Сравнительный анализ параметров вариабельности кардиоритма у младших школьников с разным уровнем эмоционального интеллекта // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2017. № 1. С. 88–98.

10. Дроздов А. А., Дроздова М. В. Полный справочник психотерапевта. М. : Эксмо, 2007. 703 с.

11. Дубровская О. Ф. Руководство по использованию восьмицветового теста Люшера. М. : Когито-Центр, 2008. 63 с.

12. Иванова Е. В., Мищенко Г. В. Коррекция и развитие эмоциональной сферы детей с ограниченными возможностями здоровья. М. : Национальный книжный центр, 2016. 112 с.

13. Изард К. Э. Психология эмоций. СПб. : Питер, 2007. 464 с.

14. Кокшаров А. В. Особенности биологической и социальной адаптации у детей с нарушением зрительной функции в условиях дошкольных образовательных организаций компенсирующей направленности : автореф. дис. … канд. мед. наук. Оренбург, 2013. 24 с.

15. Костина Л. Н. Особенности эмоциональной сферы в учебном процессе детей младшего школьного возраста (с нормальным и задержанным психическим развитием) : автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 1999. 32 с.

16. Новоторцева Н. В. Коррекционная педагогика и специальная психология : словарь : учеб. пособие. Изд. 4-е, перераб. и доп. СПб. : КАРО, 2006. 138 с.

17. Программа воспитания и обучения дошкольников с интеллектуальной недостаточностью : учеб. пособие / Л. Б. Баряева, О. П. Гаврилушкина, А. П. Зарин и др. СПб. : КАРО, 2007. 265 с.

18. Симонов П. В. Эмоции и воспитание // Вопросы философии. 1981. № 5. С. 39–48.

19. Смолярчук И. В. Влияние детско-родительского взаимодействия на социализацию дошкольников // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2009. № 5 (73). С. 173–181.

20. Смолярчук И. В. Эмоциональное развитие детей с задержанным психическим развитием // Гаудеамус. 2019. № 1 (39). С. 67–73.

21. Фадина Г. В. Интеллектуально-эмоциональная готовность детей с задержкой психического развития к школьному обучению. Балашов : Изд-во «Николаев», 2003. 49 с.

22. Шалагинова К. С. Подготовка здоровых школьников к принятию детей с ОВЗ как одно из условий предупреждения школьного насилия // Мир педагогики и психологии. 2016. № 2 (2). С. 35–44.

23. Щур В. Г. Методика изучения представлений ребенка об отношениях к нему других людей // Психология личности: теория и практика. Психосемантические методы диагностики личности. Методика «Лесенка». 1982.

24. Эткинд А. М. Цветовой тест отношений // Общая психодиагностика. М., 1987. С. 221–227.


Review

For citations:


Bannikova L.P., Sebirzyanov M.D. Psychoemotional problems and emotional functioning of 6-year-old children with disabilities in the conditions of preschool educational organizations of compensatory orientation. Title in english. 2021;16(2):3-9. (In Russ.)

Views: 72


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-6292 (Print)