A comprehensive assessment of the influence of environmental factors, the conditions of upbringing and education on the course of adaptation processes, health condition of children attending preschool educational institutions of the city
Abstract
We carried out a comprehensive assessment of the influence of environmental factors, conditions of upbringing and education on the course of adaptation processes, health condition of children attending preschool educational organizations of the city (PEO). It was found that the environment of modern PEO is characterized by the impact on children of a number of unfavorable factors, among which the largest share belongs to the sanitary and hygienic conditions of their essential services — 43.0% (r=0.9; p<0.01).
Among the factors characterizing the sanitary and hygienic conditions of essential services, a reliable relationship was established between respiratory diseases in children (X class; J00–J99) and microclimatic conditions (r=0.9; p<0.001), non-observance of the principle of group isolation (r=0.8; p < 0.001), exceeding the design capacity of the building (r=0.8; p<0,05). The latter factor affects the level of infectious morbidity (class I; A00–B99; r=0.8; p<0.001). A significant relationship was found between the incidence of myopia (grade VII; H00–H59) among preschoolers and the level of illumination in PEO (r=0.6; p<0.05), between the incidence of scoliosis and the non-conformity of furniture for the height of children (grade XIII; M00–M99; r=0.6; p<0.05).
In the conditions of multicomponent action of environmental factors on children in preschool organizations, the course of biological adaptation processes is significantly influenced byfactors characterizing the level of organization of preventive, health-improving and corrective care, their contribution being of 24.1% (r=0.8; p<0.01).
Two subsystems have been identified that influence the course of adaptation processes. In children with satisfactory adaptation, the determining factor was the subsystem, which included indicators of the child's physical development (the relative contribution to the total variance is 59.0%). In children with unsatisfactory adaptation and its tension, the determinative subsystem was that which included: stress index (SI), vegetative balance index (VBI), centralization index (IC). The relative contribution to the total variance of this subsystem is higher than that in children with satisfactory adaptation, and amounted to 46.4 and 52.7%, respectively.
About the Authors
L. P. BannikovaRussian Federation
Chelyabinsk
M. D. Sebirzyanov
Russian Federation
Chelyabinsk
References
1. Медведев, В. И. Адаптация человека / В. И. Медведев. – Санкт-Петербург : Институт мозга человека РАН, 2003. – 551 с.
2. Бююль, А. SPSS: Искусство обработки информации. Анализ статистических данных и восстановление скрытых закономерностей / А. Бююль, П. Цёфель. – Санкт-Петербург : ООО «ДиаСофтЮП», 2002. – 603 с.
3. Медик, В. А. Статистика в медицине и биологии: прикладная статистика здоровья : в 2 т. – Т. 2 / В. А. Медик. – Москва, 2001. – 352 с.
4. Медик, В. А. Статистика в медицине и биологии: теоретическая статистика здоровья : в 2 т. – Т. 1 / В. А. Медик. – Москва, 2000. – 412 с.
5. Наследов, А. Д. Математические методы психологического исследования / А. Д. Наследов. – Санкт-Петербург, 2008.
6. Баевский, Р. М. Оценка адаптационных возможностей организма и риск развития заболеваний / Р. М. Баевский, А. П. Берсенева. – Москва : Медицина, 1997. – 234 с.
7. Якубова, И. Ш. Научное обоснование критериев санитарно-гигиенического благополучия дошкольного учреждения : автореф. дис. … канд. мед. наук / И. Ш. Якубова. – Нижний Новгород, 1995. – 19 с.
8. Сухарев, А. Г. Комплексная оценка условий воспитания и обучения детей и подростков в образовательном учреждении : методическое пособие / А. Г. Сухарев, Л. Я Каневская, Л. В. Рябова [и др.]. – Москва, 2002. – 15 с.
9. Володина, Е. А. Особенности адаптационных резервов организма младших школьников в условиях образовательного пространства : автореф. дис. … канд. мед. наук / Е. А. Володина. – Оренбург, 2008. – 24 с.
10. Сафронова, А. И. Гигиеническая характеристика факторов школьной и окружающей среды и их роль в развитии дисрегуляции вегетативной нервной системы у школьников и гимназистов : автореф. дис. … канд. мед. наук / А. И. Сафронова. – Оренбург, 2008. – 27 с.
11. Кучма, В. Р. Гигиеническая оценка влияния средовых факторов на функциональные показатели школьников / В. Р. Кучма, О. Ю. Милушкина, Н. А. Бокарева [и др.] // Гигиена и санитария. – 2013. – № 5. – С. 91–94.
12. Зараковский, Г. М. Целевая функция адаптации человека (в развитие идей Всеволода Ивановича Медведева) / Г. М. Зараковский // Физиология человека. – 2014. – Т. 40, № 6 – С. 6–14.
13. Чередниченко, Н. Л. Баланс вегетативной нервной системы и кардиореспираторных показателей у детей с различной клинической рефракцией в процессе роста и влияние его на становление рефракции / Н. Л. Чередниченко, Л. П. Чередниченко // Российская педиатрическая офтальмология. – 2015. – № 1. – С. 33–36.
14. Семенова, Н. В. Влияние уровня санитарно-эпидемиологического благополучия на физическое развитие детей, посещавших дошкольные образовательные учреждения / Н. В. Семенова, О. А. Кун, А. П. Денисов, Е. Д. Филиппова // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. – 2015. – № 3. – С. 378–381.
15. Сетко, Н. П. Адаптационная медицина детей и подростков / Н. П. Сетко, А. Г. Сетко, Е. В. Булычева. – Оренбург : ОрГМУ, 2018. – 516 с.
16. Buhl, H. Medizinische untersuchungtrgebnisse und Erkenntnisse zur biologischen Adaptations im Kindersalter / H. Buhl, H. Gurtler, H. Rudiger // Theorie und Praxis der Korperkultur. – 2000. – № 11. – S. 854–858.
17. Grotevant, H. D. Adoption: biological and social processes linked to adaptation / H. D. Grotevant, J. M. McDermott // Annual review of psychology. – 2014. – Т. 65. – С. 235–265.
18. Сетко, А. Г. Методические основы диагностики ранних нарушений здоровья детей и подростков в условиях воздействия факторов среды обитания / А. Г. Сетко, Л. Н. Каримова, А. Я. Валова // Материалы 2-й Всероссийской научно-практической конференции с международным участием «Гигиенические и медико-профилактические технологии управления риском здоровью населения». – Пермь, 2011. – С. 38–41.
19. Калюжный, Е. А. Влияние экологических и социальных факторов на здоровье сельских школьников Нижегородской области / Е. А. Калюжный, С. В. Михайлова, В. А. Басуров [и др.] // Электронный научный журнал «Экологическая безопасность». – 2014. – № 1. – С. 6–16.
20. Куинджи, Н. Н. О раздельном школьном обучении детей разного пола / Н. Н. Куинджи // Администратор образования. – 2010. – № 6 (379). – C. 93–96.
21. Куинджи, Н. Н. Особенности адаптации детей к предметному обучению при гендерной индивидуализации и традиционной организации образовательного процесса / Н. Н. Куинджи, Е. Д. Лапонова // Российский педиатрический журнал. – 2013. – № 3. – С. 50–53.
22. Мирская, Н. Б. Факторы риска, негативно влияющие на формирование костно-мышечной системы детей и подростков в современных условиях / Н. Б. Мирская // Гигиена и санитария. – 2013. – № 1. – С. 65–72.
23. Реброва, О. Ю. Статистический анализ медицинских данных. Применение пакета прикладных программ STATISTICA / О. Ю. Реброва. – Москва, 2002. – 312 с.
24. Факторный, дискриминантный и кластерный анализ : пер. с англ. / Дж. О. Ким, Ч. У. Мьюллер, У. Р. Клекка [и др.] ; под ред. И. С. Енюкова. – Москва : Финансы и статистика, 1989. – 215 с.
Review
For citations:
Bannikova L.P., Sebirzyanov M.D. A comprehensive assessment of the influence of environmental factors, the conditions of upbringing and education on the course of adaptation processes, health condition of children attending preschool educational institutions of the city. Title in english. 2022;17(1):8-13. (In Russ.)